Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 24. april 2016

Hagehelg

Når sola skinner frister utelivet, men den sure vinden presser meg innendørs for å få igjen varmen. Jeg har en lang liste, så hver time i hagen er verdifull. Med flere lag ull og vindtett jakke så holder jeg ut en times tid om gangen. Det første på programmet var å fjerne støttene til bringebær. Deretter var det opprydding på den ene raden. Det meste av den høyre raden skal rett og slett fjernes. Jeg er ikke fornøyd med den bringebærtypen.

Det skal lages nye støtter til bringebærene, men det haster ikke så veldig.

  


Det neste på lista var å luke rundt rabarbraene og flytte på noen av dem for å få en fin rad.

Det er plass til 4 rabarbra til.


Det ene gamle Åkerø-treet var opprinnelig tredelt nesten fra bakken. For et par år siden gikk den høyre delen, nå hadde den venstre delen knekt. Akkurat dette var en jobb for han som kan bruke motorsag. 

  

Heldigvis avsluttet dagen med litt bedre vær, så jeg ble faktisk ferdig med jordskokken. Om høsten tar jeg opp ca 1/3 av risene og bruker i suppe og pureer. Resten kan stå i bakken over vinteren. Om våren graver jeg opp alt. Halvparten bruker jeg  i matlagingen og resten setter jeg på nytt.

Jeg har notert meg at det kan være lurt å trekke opp en snor for å få et rettere bed.

Hvis det kan bli sånt vær på kveldene fremover så skal jeg være fornøyd.




3 kommentarer :

  1. Du har jammen fått gjort en del på tross av at vårvarmen lar vente på seg.

    SvarSlett
  2. Det er så koselig og få mulighet til og holde på utendørs og rydde opp i hagene før gresset begynner og komme opp.
    Du har jo fått gjort mye.
    Vi har også en isende kald vind her, så det frister lite og holde på ute, men idag gikk æ og gubben igang med å få unna alt løvet som ligger på plenene her, og vi gjorde oss fedig på kjøkkensia, så fikk vi tømt hagedammen og reingjort den og fylt opp nytt vann der.
    Så da er vi igang, selv og sola skinn her, så er det kaldt, i ettermiddag så fyrte æ opp i ovnen i stua, og det var deilig :)
    Takk for at du har vært innom bloggen min og lagt igjen en kommentar, det syns æ var koselig :)

    Ha ei fin ny uke.

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
  3. Herlig når man endelig kan starte våronna i hagen. Men april kan narre oss når det gjelder været. Lykke til med alt du har å gjøre framover :)

    SvarSlett