Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 21. november 2015

På sporet igjen

For å komme ajour igjen så startet jeg dagen med vask av kakebokser. Kakeboksene må være tørre og romtempererte når  man legger småkaker oppi. Jeg vet at det kommer travlere tider så dette er en oppgave som bare kan gjøres unna.

Med litt snø og tykt rimlag var det akkurat nok til å bruke låvebrua som akebakke for gullgutten.

Jeg vurdere seriøst om det var nødvendig med kobberpuss i år, og testet med de to to høyre. Det ble større forskjell enn jeg trodde.

Nå etterpå er jeg glad for at jeg satte igang. Det er veldig stas å se de blanke kobberkjelene henge der.
Det er i dager som denne det er utrolig deilig med den lange benken på vaskerommet. Det var derfor jeg ryddet den helt tomt sist helg.
Helt til slutt ikveld lagde jeg ferdig lefsedeigen. Dette er skal bli kakelefser fra Numedal, også kaldt kling. Det skal vi steke i morgen. Selv om det hadde vært mulig å kjevle denne lille porsjonen på en kveld, så er det mye hyggelige å stå i dagslys.



1 kommentar :

  1. Kobberpuss er et barndomsminne fra bestemorhuset, tror faktisk ikke jeg har noe i kobber. En ting mindre å gjøre før jul, altså! (",) Men nå har vi fått fin julesny, det setter julekreativiteten i sving.

    SvarSlett