Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 27. september 2015

Eplehøsten


Under blomstringen så fryktet jeg at treet ville knele under vekten av alle eplene. Det ble mye epler, men treet står fortsatt. 
Det flotte været i helgen motiverte for en innsats og med god hjelp både på bakken  og i høyden ble så godt som alle eplene plukket.
Noe over 100 kg ble levert til pressing.
Og resten ble til 12 glass eplegele og 9 liter eplesyltetøy.



5 kommentarer :

  1. Så masse godt du fikk av innhøstinga di :)
    Ha en fin uke videre Åshild :)

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
  2. Oi oi, snakk om fangst! Mitt epletre er på 5 året i hagen og det dobler seg i antall epler ca hvert år. Så i år hadde jeg et sted mellom 30 og 40 epler. Gleder meg til en gang i fremtiden og kunne høste kilovis slik som dere! Hvordan lager man egentlig eplegele? Og hvorfor blir den rød? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Oppskrift på eplegele kommer snart. For at eplesaften skal tykne må den koke en stund, noe av vannet fordamper og fargen blir mørkere. Man kan bruke tykningsmidler og da vil fargen være lysere.

      Slett
  3. Ikke farlig når man har med seg en egen lastebilsjåfør med stor lastekasse på bilen! (",)
    Får dere alt tilbake som saft/most når dere leverer til pressing, eller selger dere eplene?

    SvarSlett
    Svar
    1. Alt kommer tilbake som eplemost. Jeg kommer tilbake med info om hvor mye det ble.

      Slett