Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 12. september 2015

En veldig viktig runde

Hovedbygningen på gården vår er fra før 1900. Det betyr at den er ført i SEFRAK. Det er et register over eldre bygninger og andre kulturminner. Det er litt over 500.000 enheter i dette registeret. 
(SEFRAK betyr SEkretariatet For Registrering Av faste Kulturminne i Noreg) 

Hvis eieren av slike bygninger ønsker å endre, flytte eller rive skal verneverdien vurderes. Dette innebærer at 
så fort kommunen får en søknad om endringer på en slik bygning så skal Fylkeskommunen involveres.

Jeg tok kontakt med fylkeskommunen direkte og spurte om det var mulig å få befaringen før jeg skrev søknaden. Det fikk jeg positivt svar på. Egentlig anbefaler jeg alle som skal igang med tilsvarende oppgaver å gjøre det samme. Jeg fikk presentert våre planer mens vi gikk rundt og så - noe som er mye enklere enn å skrive. Kulturminnekonsulenten stilte spørsmål, kom med råd og ga klar beskjed der de var helt ufravikelige. 
Huset vårt er verken gammelt nok eller unikt nok til å utløse noen penger, men jeg lærte veldig mye som gjorde det lettere å skrive søknaden om de endringene vi ønsket å gjøre. Dessuten kunne jeg legge ved rapporten som støttet søknaden.
Denne uka inneholdt også funn av noen gamle dokumenter. 

I den ene pappkassa  oppå hylla i et av de ubrukte rommene i 2.etasje lå mange originale gårdsdokumenter, som skjøter, kjøpekontrakter og branntakster. Det er spesielt stas å sitte med dokumenter skrevet midt på 1800-tallet. De ga meg svar på mange spørsmål jeg hadde hatt og er jo klenodier som vi tar godt vare på nå.  
I uka som kom kom vi til å ha fokus på enda en traktor, faktisk litt mot min vilje.


Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar