Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








fredag 28. august 2015

Årets burdagsgaver

Da jeg hadde bursdag i forrige uke fikk jeg det jeg ønsker meg - en batteridrevet kantklipper. Det er vel i kategorien gaver man kun gir til dem som ønsker seg det.

Jeg har i alle år brukt en manuell kantklipper og forsåvidt vært veldig fornøyd. Jeg liker å ha full kontroll både hvor hvor jeg klipper og hvordan gresset jeg klipper av legger seg. Jeg vil med andre ord ikke ha gressøl inn i bedene. Men i travle tider har det gått litt hardt utover klippehånda, og for å spare den sto en batterisaks på ønskelista.

Den nye virker akkurat som jeg håpet på

Noen dager etter kom datter og svigersønnen med en annen gave -

oppgraving av et nytt bed.

Det var ikke lett å klippe plenen langs denne veggen. Gresset hadde dessuten vokst seg utover i grusen.

Da ble løsningen å lage et nytt blomsterbed. Det har stått på planen i flere år, jeg har bare ikke hatt tid til å starte.

Nå fikk jeg super hjelp - ikke bare av de to store, men også av han på to som hadde med egne hjelpemidler.


Og så var det faktisk klart for planting.Selv om det aldri har vært noen planter langs denne veggen før så var jorda overraskende bra.

Bedet er ikke særlig bredt, men det passer med bredden på trappa. Dessuten blir det beder plass til å kjøre med bil forbi her.

Jeg har ikke helt bestemt meg for om det skal være en fast kant mellom bed og grus, eller ikke. Uansett skal det fylles opp med mer jord i bedet og singel utenfor.

Bedet skal inneholde de samme typer planter som langs vestveggen av hovedbygning. Det betyr:
Iris, Hortensia, Kattehale, Lupiner, Storkenebb og Klematis. Noen kan jeg dele av fra andre steder i hagen.


Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar