Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








mandag 15. juni 2015

Hagearbeid

Planter i bestemors hageJeg har ryddet både i hagen,  og på den nettbaserte planteoversikten min Planter i bestemors hage.

Det er definitivt lurt innimellom å kaste et blikk over skulderen for virkelig å innse hvor tid, penger og krefter har vært brukt de siste årene.

  

Noe jeg savnet da jeg startet med hage for alvor var en enkel oversikt over ugress med bilder slik at jeg lett kunne identifisere det jeg fant her. Det fant jeg ikke, derfor har jeg laget en selv. Den er på langt nær ferdig, og det kan godt hende at den vil få en annen utforming etterhvert, men om den er nyttig for flere er det jo gøy.

Et eksempel fra ugresslista er Kveke, som ser så uskyldig ut på overflaten, men som har et helt vanvittig rotsystem.







2 kommentarer :

  1. Ja, her titter jeg inn litt nå og da. Dere har det så koselig både ute og inne =)
    Huff, da har jeg lärt meg noe nytt om 'gresset' som dukker opp over alt i bedene mine. Det var jo skikkelig kjedelig!
    Pyttsan! Vi får selvfölgelig ha en god mandag, tross ugress!

    SvarSlett
  2. Hi-hi-hi, det er godt det er flere med ugress. Her er det også kveke i noen bed, løvetann da selvsagt, vassarve, et jeg ikke husker navnet på med ganske fine rosa blomster (veldig lett å luke vekk), i ett av bedene kom det åkersnelle (grøss), det bedet blir det ikke tatt planter fra lenger. Hmmmm, det er også noen stauder og roser innimellom ;)
    Ha ei finfin uke.

    SvarSlett