Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 10. mai 2015

Vårtegn: løvetann

En ny uke er snart over, og ukas vårtegn er løvetann. Uansett hvor mye den lyser opp alle steder nå, så er den helt uønsket i denne hagen. Jeg har prøvd mange ugressfjernere, men jeg misliker de som svir planten. Jeg synes det er verre å fjerne restene da, enn å bruke redskapet løvetannfjerner.

Det kunne også vært plenklipping. Det er en liten milepæl med årets første. I år var det en svært kald opplevelse. Det tar jeg som en bevis for at våren i år er en helt normal vår, ikke som det er noen år at det går omtrent direkte fra vinter til sommer.

Det har altså vært en ganske kald vår i år. Det har vært frost noen netter, og denne uka fikk et svært etterlengtet regnvær. Dagtemperaturene kommer kanskje opp i 15 pluss, men her som det er såpass mye vind betyr det anorakk ute.




Morellblomstene kom omtrent to uker etter i fjor, og det er et summende liv i trærne i sola.




Brudespireaen blomstrer for fullt og det gjør Alperipsen også.
På oversiktsbildet har jeg denne uka gått en par skritt bakover for å få med pæretreet som også blomsterer nå.




5 kommentarer :

  1. Været ser nydelig ut, men bilder sier jo ofte ikke noe om temperaturene. (",) Hva gjør du med løvetann, spar du dem opp med rota eller bruker du noen form for middel?

    SvarSlett
    Svar
    1. Da har jeg lagt inn litt om været i teksten.

      Slett
  2. Så fine Løvetann, her er den ennu ikke kommet i blomst :)
    Vi har også hatt en kjørlig værtype, så det går trægt med blomstringa her :)
    Fine bilder, Åshild, ha ei fin uke i sør :)

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
  3. Vår er så fantastisk=) Løvetann er søte, men vi har altfor mye av den i plena! Skikkelig kjedelig jobb å ha kontroll på den… Fin kveld til deg=) Vibeke

    SvarSlett
  4. Løvetann er den blomsten som trives best i vår hage, sukk.

    SvarSlett