Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 21. januar 2015

Munkeboller eller epleskiver?

 










Munkejernet har hengt i kjøkkentaket i over 8 år. Min far har fortalt om munkebollene som moren hans lagde da han var barn og min mann snakket om epleskivene som hans  danske mor hadde lagd.  Det tok litt tid før jeg forsto at det faktisk var det samme. I den danske varianten ble det rett nok opprinnelig lagt i en eplebit.
Jeg fant munkejernet sammen med et par gamle vaffeljern og en stekepanne bak noe rot i det rommet som nå er kjøkkenet vårt. Vaffeljernene er plassert i gårdsmuseet vårt, men stekepanna er i bruk av sønnen. Ja, det var mulig å få den helt ren!
 
Fordi jeg verken hadde bestemors eller svigermors oppskrift måtte jeg starte helt på bar bakke, og vi har testet ut noen. Igjen tenker jeg at desto enklere desto bedre.  Så oppskriften er smelt smør og visp inn resten.
 
For meg kan dette aldri erstatte vafler - det tar for lang tid. Så dette er kos for noen få. Kanskje som en eksklusiv dessert en gang i løpet av våren? Og oppskriften finner du her.


2 kommentarer :

  1. Munker er så utrolig godt! Men trodde mer det var et Sørlands-fenomen? Det er ikke epler i dagens æbleskiver i Danmark forresten.

    Ingeborg Ausel i Holt (Tvedestrand) har en god oppskrift med surmelk i. Den kan anbefales.

    SvarSlett
  2. Æ har aldri smakt Munker, Åshild, men du er flink og får det til :)

    Ha en fin kveld, imorra er det jammen helg igjen.

    Lisbeth :O)

    SvarSlett