Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 28. januar 2015

En halvliter

Jeg har ikke gått løs på øl på morgenkvisten, men fylt opp en av de flotte julegavene med te.

Dette er den nye koppen som følger meg gjennom skrivebordsdagene hjemme.

Skrivebordsdagene? Kan man fylle en hel dag ved skrivebordet uten at det er en jobb? Ja det er mulig.

Jeg planlegger. Allerede nå vet jeg at vi får mange gjester inn på tunet en håndfull ganger på denne siden av sommerferien. Å sitte i ro og fred og uten særlig høy puls og finne oppskrifter og skrive arbeidslister er veldig lurt.

Jeg rydder. Jeg har tusenvis av bilder og dokumenter på harddisker. Mye av det er bra systematisert, men ikke alt. Det er et langsiktig mål å lage en skikkelig bra struktur.

Jeg publiserer. For å gjøre det enkelt for meg selv har jeg samlet oppskrifter, tips til selskaper og tips til jul på egne blogger/nettsider. Nå er jeg inne i en ryddejobb. Noen år etter er jeg ikke like fornøyd med struktur og tekst.

Jeg leter. Det kan gjerne gå både fire og fem timer i intens leting etter slekt. De nålevende er det ikke så vanskelig å finne i dag - jeg har funnet mange gjennom Facebook. Men det er avdøde slektninger jeg bruker mest tid på, og dem kan jeg finne i digitale eller scanna folketellinger, kirkebøker og grunnbøker. Jeg er i gang med min manns slekter nå og har heldigvis etablert kontakt med noen viktige muntlige kilder også. Og for å være ærlig - det er letingen jeg bruker aller mest tid på.

Dessuten er det jo nettbank, Altinn, Digipost. For ikke å glemmer nettaviser, blogger og Facebook.

Så det er ikke så rart at jeg har stor glede av den nye store koppen. Fordi jeg lette så veldig etter en sånn stor kopp så forteller jeg at den er laget på DUNOON og hele utvalget kan sees her. Jeg vet at min kopp ble kjøpt lokalt så det er sikkert flere andre i Norge også som selger dette merket.

1 kommentar :

  1. Ha ha, det skulle tatt seg ut. (",) Herlig med store tekopper, det er bare det som duger her i huset.

    SvarSlett