Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 7. desember 2014

Julesanger

Jeg kan egentlig styre meg for all julemusikken før jul. Når: "Jeg er så glad hver julekveld" strømmer ut av høyttalere i matbutikken fra midten av november så synes jeg det er en logisk brist et sted. Det er ikke all musikk det passer å kjøpe melk og brød til.
 
Men i dag kjøres det julemusikk på kjøkkenet. Det har vært tradisjon at vi baker pepperkakene til tonene fra Skomakergata og PuttiPluttiPott. Min svenske svigersønn kjente ikke disse fra før, men han han blitt sosialisert inn i vår minst 25 år gamle tradisjon. Det er klart at sanger som Spikke, sage, lime, banke får opp tempoet i bakingen.
 
 
Det er altså pepperkaker aka sirupssnipper som gjelder i dag.

Mange henger pepperkaker opp som julepynt. Da må det lages hull før steking, og de henges opp i røde bånd.
 
Jeg har noen fine i malt tre. De kan også lages av tykk papp eller av filt. 

2 kommentarer :

  1. Fine figurer altså :) Takk for ditt besøk innom bloggen min :) Flat rose :)

    SvarSlett
  2. Klart den svenske svigersønnen må sosialiseres til norske juletradisjoner. Vår svenske svigersønn var livredd han ikke skulle få skikkelig julemat første året han feiret jul med oss. Nå elsker han pinnekjøtt og kan ikke tenke seg noe annet på julaften :)

    SvarSlett