Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 12. november 2014

Å gjøre to ting samtidig

Det går an å planlegge julegaveinnkjøp og julekort samtidig. Så blir jeg ajour.

Jeg synes det både er hyggelig å skrive julekort og å få julekort. Mange av dem vi sender til og får julekort fra, er folk vi ser sjelden. Derfor er det veldig hyggelig at vi får vite litt hva som har skjedd siden sist. For meg spiller det ingen rolle om mange andre leser den samme teksten. Jeg slår derfor et slag for de kopierte julebrevene. Og det skal ikke så mye til før de får et litt mer eksklusivt uttrykk.

Jeg starter ganske tidlig å skrive - ja, i dag, og legger litt arbeid i utformingen av julebrevet. En del bilder hører med, og teksten skal være hyggelig, informativ og ikke skrytende. Det er vel det siste som er grunnen til at mange misliker slike brev.

Jeg starter alltid med et Word-dokument. I fjor valgte jeg liggende format.

Forsiden av julekortet blir den nedre halvdelen av side 1. Der plasserer jeg overskriften og et bilde.
På siden 2 legger jeg inn tekst og flere bilder.

Den øverste delen av side 1 blir baksiden av kortet. For at tekst og bilde skal bli riktig vei for leseren må begge deler settes opp ned i dokumentet. Bilder er det enkelt å snu. For å få snudd teksten må teksten skrives i et annet dokument. Så tar jeg bilde av teksten med et utklippsverktøy. Når dette "tekstbildet" settes inn i julekortet dukker det opp en slik snumulighet som på vanlige bilder.

Jeg skriver julekortene ut på minst 150g papir.

I år skal jeg ha et helt annet format. Hva jeg gjorde i 2012 ligger herKortet fra 2011. Kortet fra 2010  og noen enda eldre.


Det er ikke noe mål å bli ferdig i dag, men det er det å komme i gang som er viktig. For dem som vil bestille fotokort ligger det oppdatert informasjon her.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar