Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 4. oktober 2014

Gardsjul

Det er over 11 uker til jul og bortsett fra at jeg vet hva årets juleverksted skal dreie seg om, og har inngått en avtale om smultringesteking så har jeg ikke startet planleggingen enda. Selv om morgentåka de siste dagene absolutt har gitt den rette stemningen for sånne sysler, så inviterer sola senere på dagen til uteaktiviteter. Jula kan likevel godt ligge i bakholdet. For meg er juleforberedelsene noe annet enn jula. Juleforberedelsene kan starte når de må for å rekke å bli ferdig. Jula starter på julaften. Å selge julerelaterte matvarer (marsipan og julebrus) nå er absurd, og jeg skulle ønske at mange nok bare lot de ligge. Jeg liker faktisk ikke julepynta butikker før desember, men at hobbybutikker litt diskret presenterer julete hobbyprosjekter tidlig på høsten er derimot helt greit. At ikke alle støtter disse synspunktene har jeg merket, så noen matvarer er satt opp på handlelista enn før rett og slett for å sikre at det ikke er tomt i butikken.

At det blir juleforberedelser i kjent stil her er helt sikkert og det vil bli daglige rapporter fra midt i november, og fra 1.desember vil det også dreie seg mye om alle julens symboler og tradisjoner.

I 2010 samlet jeg alle mine oppskrifter og planer på Jul i bestemors hage

I årene som har gått har jeg lagt inn flere oppskrifter og jeg har bearbeidet tekstene om jul. Jeg ser jo at alt ikke bare er julerelatert, og det er sikkert derfor at besøket er stabilt gjennom hele året. For noen av forklaringene til serviettbrettinger har nesten 5000 sidevisninger hver. De aller fleste kommer til siden fra vanlige nettsøk på Google.no og Google.com. Jeg håper jo at de som søkte etter karusell faktisk var på leting etter serviettbretting. Og at de som søkte etter karamellpudding uten fløte ble fornøyd med min oppskrift der det brukes melk.

De aller fleste sidene er selvsagt åpnet av folk i Norge, med USA som en god nummer to. Men at det er flere besøk fra Russland enn fra Danmark og Sverige er jeg overrasket over, og lurer litt på om de fant det de lette etter.

Men inntil videre koser jeg meg med at jeg fortsett kan hente fantastisk deilige tomater ute. En luksus like ufortjent som den overdådige roseblomstringen for et par uker siden.









2 kommentarer :

  1. Jeg er veldig enig med deg! Juleforberedelser er en ting, jul er noe helt annet! Julepynta butikker i oktober er helt teit! (Jeg må innrømme at jeg ser litt mellom fingrene med den julemarsipanen, men det er bare fordi jeg er så veldig glad i marsipan...)

    En av grunnene til at november er min favorittmåned er at da kan jeg så smått begynne å forberede meg og ikke minst glede meg til jul, men det er fortsatt ganske lenge igjen. Altså null stress, bare kos!

    Juletre og julepynt kommer opp på kvelden lillejulaften, og så varer jula til en gang mellom 6. og 13. januar.

    SvarSlett
  2. Jeg mente selvfølgelig "se gjennom fingrene"! Jeg blir litt språklig påvirka av de jeg omgås, her blar man nemlig mellom avisa og går mellom skauen...

    SvarSlett