Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 2. juli 2014

Ny benker

Det er klart at det tar på også for benkene at kjøkkenet fylles av mange folk fra tid til annen. Jeg hadde sett det lenge, men orket ikke konsekvensene. Sliping av trebenker er noe søl. Men midt på dagen i går kunne jeg endelig starte i det ene hjørnet og vaske vekk alt støvet.

Nå når alt, bortsett fra gardinene, er på plass kan jeg si at det var verdt det. Benkene ble som nye.


























Etter flere ulike oljeforsøk har jeg kjøpt vannbasert kjøkkenbenkolje. Ja, det virker jo litt selvmotsigende å kalle det olje når løsemiddelet er vann, men det viktigste for meg er at den holder. Det ser dessuten veldig bra ut og den var utrolig enkel å ha på. Det ble best resultat da jeg rett og slett gjorde som det sto på boksen, - brukte pensel og hadde flere tynne lag. Noen steder "reiste" treet seg litt - det pusset jeg bare bort med veldig fint sandpapir.

Benkeplatene er av bjørk og ble kjøpt på IKEA i 2006.



1 kommentar :