Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 22. april 2014

Slåsskamp

Ikke sånn på liv og død, men motstanderen var ei rosebuske og jeg hadde synlige spor etter kampen.

Selv om jeg vet at busken skulle vært klippet helt ned, så ble den flyttet med grener og skudd.

En nedklippet busk hadde vært enklere å flytte, og den hadde hatt et mindre vannbehov nå i etableringsfasen.  Men jeg hadde ikke lyst til å redusere størrelsen. I fjor var den nemlig et syn under blomstringen.
























Dette er en Rosa Rugosa-hybrid som heter Hansa. Jeg synes blomstene er flotte, og håper bare at årets blomstring vil veie opp for rispene på armene.


4 kommentarer :

  1. Hagearbeid er tydeligvis en kamp. Flott blomst.

    SvarSlett
  2. Hei, jeg fant bloggen din innerst i veien og legger deg til hos meg:) jeg trenger litt hagetips. Jeg har for så vidt aldri interessert meg i hagearbeid men kjenner at jeg nå har fått en gryende liten spire inni meg om å så litt, plante litt og stelle litt ute.. tror jeg har vokst på meg interessen sånn litt etter litt... derfor trenger jeg mange tips og tror jeg skal kunne finne litt her inne hos deg. Kjempekoselig blogg!!

    SvarSlett
  3. Heia Åshild, vell overstått påske.
    Ja, rosenbuskene kan være slemme med oss viss vi kommer dem for nære :P
    Håper du får like mye glede av den iår som ifjord.
    Ha ei fortsatt fin uke.
    Vi blogges :)

    Lisbeth :O))

    SvarSlett
  4. Herlig med våronn i hagen, selv om det kan føre til at man blir såret! :)

    SvarSlett