Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 1. desember 2010

Min adventskalender

Vi har adventskalender her i huset. Mannen synes nok det er litt barnslig, men jeg gjør det likevel. Fordi den skulle henge i gangen så ble det musemotiv. Jeg lette lenge, og tilslutt fant jeg et motiv av Kristin Langebraaten i heftet God jul fra 2003. Inspirasjonen til stoffsammensetningen i rammen rundt fikk jeg også i samme hefte. Som dere ser henger det på 24 små pakker. Det tas av en for hver dag i adventstiden. Pakkene skal ikke åpnes, men legges i bollen under.

Nå vil jeg lage en ekstra kalender her i bestemors hage. Den går ut på å svare på spørsmål om jul, juleforberedelser og juletradisjoner. Det kommer nye spørsmål hver dag. De som legger igjen kommentarer i løpet av hver uke er med på trekning av poser med røde stoffhjerter og kanskje noen andre overraskelser også. Det blir en mulighet for hver kommentar hver dag.

Etter jobb i dag skal jeg skolde flere kilo mandler. Litt skal males og brukes i Sandkakedeigen. Jeg skal lage deig til Marsipan. Mesteparten leveres hos min foreldre og så kommer det en kransekake og Kransekakestenger i retur. Husk at det skal være skoldet mandel i Risengrynsgrøt eller i Riskrem.

Her ligger oppskrift på forslag til dagens middag: Sitrontorsk.

5 kommentarer :

  1. Hei!
    Så hyggelig julekalender du har laget - den likte jeg veldig godt!

    Så hyggelig at du vil delta på julekelanderen min! For hver kommentar du legger igjen 1-24 desember får du 1 lodd (= max 24, og 2 lodd pr. dag hvis du også linker på bloggen din!

    Det er riktig at luke ledet deg til en julekalender, som du finner mønster til på denne siden! Jeg forsøker å ha noe for enhver smak i kalenderen, men det blir gjerne tips om noe man kan lage selv!

    Med ønske om en fin advent fra
    Cathrine :-)

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Hvordan jeg fant deg...? He he... Nei det var mamma som leste Eiker avisa. Jeg bor jo på Mallorca (tror jeg nevnte det tidligere da vi hadde kontakt på facebook), så jeg har ikke tilgang på avisa her. Men som sagt, mamma ringte meg og sa at hun hadde lest om deg og bloggen din...

    SvarSlett
  4. Så koselig adventskalender!

    SvarSlett
  5. KJempe-fiiin kalender!! - med morsomt musemotiv;))

    Takk for at du deler!

    Ha en fortsatt fin helg:)

    KLEM KLEM
    ANETTE

    SvarSlett